Gedeelde notitie | Voor zover bekend was er zeker in 1806 in Doornenburg een openbare school, bestaande uit 4 lokalen. Deze school heeft vermoedelijk gestaan waar de oude Sint-Martinusschool stond. Op 15 januari 1851 waren er in totaal 147 kinderen op deze school. Deze bestonden uit 80 jongens, 42 meisjes en een aparte groep van 25 kinderen die gratis onderwijs genoot. In de zomer liep het aantal schoolgangers terug naar een aantal van80in verband met landarbeid en het werk op de steenfabrieken. Een op de 6 kinderen genoot gratis onderwijs. Men mag daaruit concluderen dat er veel mensen het beslist niet breed hadden. Om enigszins tegemoet te komen in de kosten werd er door de gemeente Bemmel 150 gulden per jaar vergoed aan de meester.Deschool was eigendom van de gemeente. In 1837 werd meester D. Scholl opgevolgd door zijn toekomstige schoonzoon Th. Wilems als leraar aan deze school. Meester Willems bezat de hoogste rang, namelijk de derde, hetgeen inhield dat hij rekenen, lezen en schrijven beheerste. Hijdeedalle klassen. |
---|---|
Uniek identificatienummer | 276520A67FFA8EA84212AAB6C2EEF6C5 |
Laatste wijziging | 5 februari 2018 – 15:36:56 |
Voornamen | Achternaam | Sosa | Geboren | Plaats | Overleden | Leeftijd | Plaats | Laatste wijziging | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Theodorus Willems
|
6 februari 1816 |
208 |
Beuningen, Gelderland, Nederland |
7 |
22 december 1882 |
141 | 66 |
Doornenburg, Gelderland, Nederland |
M | YES | YES | |||||
Theodorus "Derk" Scholl
|
30 oktober 1772 |
251 |
Randwijk, Gelderland, Nederland |
7 |
21 februari 1836 |
188 | 63 |
Doornenburg, Gelderland, Nederland |
M | YES | YES | |||||
|
Voornamen | Achternaam | Leeftijd | Voornamen | Achternaam | Leeftijd | Huwelijk | Plaats | Laatste wijziging | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Media | Titel | Personen | Gezinnen | Bronnen | Laatste wijziging |
---|
Titel | Afkorting | Auteur | Publicatie | Personen | Gezinnen | Mediaobjecten | Gedeelde notities | Laatste wijziging |
---|